Benefity pracownicze – jak zachęcić potencjalnych kandydatów?

Zadowolony pracownik to największy atut każdego przedsiębiorstwa. Satysfakcja pracowników przekłada się na ich zaangażowanie, skuteczność oraz lojalność. Jak zachęcić pracownika do podjęcia współpracy z Twoją firmą i jak sprawić, by zechciał pozostać w niej na dłużej? Sprawdź, jakie bonusy najlepiej motywują potencjalnych kandydatów do pracy.

Spis treści:

Po co stosować benefity pracownicze?

Jakie benefity są najczęściej proponowane pracownikom?

Po co stosować benefity pracownicze?

Jeśli chcesz stworzyć konkurencyjne miejsce pracy i pozyskać wysoko wykwalifikowanych specjalistów, warto zastanowić się nie tylko nad adekwatnym wynagrodzeniem, ale również nad szeregiem świadczeń pozapłacowych.

W dobie rynku pracownika samo zatrudnienie i wizja stałej pracy nie zachęcają kandydatów do udziału w procesie rekrutacyjnym w danej firmie. Pracodawcy muszą oferować więcej oraz być konkurencyjni na tle innych firm.

Tak niskiej stopy bezrobocia w zestawieniu z ogromnym zapotrzebowaniem pracodawców na zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników nie było od lat. Firmy zabiegają o kandydatów na nowe stanowiska, szukając sposobów na jak najefektywniejsze ich pozyskiwanie. Najpopularniejszą formą zachęty są właśnie benefity pracownicze.

Jakie benefity są najczęściej proponowane pracownikom?

Instytut Rozwoju Kapitału Ludzkiego przeprowadził analizę ofert pracy pod kątem występujących w nich benefitów.

Najczęściej oferowanym benefitem dla pracowników w sektorze Call Center, BPO i SSC w 2020 roku były różnego rodzaju szkolenia.  Jak wynika z analizy, co drugi pracodawca proponował je potencjalnym kandydatom w swojej ofercie pracy. Atrakcyjny pakiet medyczny pojawiał się w około 40% ogłoszeń, a pakiet sportowy proponował co trzeci pracodawca.

Poznaj szczegółową listę 10 najpopularniejszych profitów dla pracowników, oferowanych przez pracodawców w 2020 roku.

SZKOLENIA

Najczęściej wymienianym benefitem dla pracowników w ofertach pracy są różnego rodzaju szkolenia. Informacja o tym, że przyszły pracodawca oferuje bezpłatne szkolenia lub chociażby dopłaty do szkoleń pracowniczych znalazła się w aż 62% ofert pracy.

WYSOKIE WYNAGRODZENIE

Wysoka pensja oraz premie to elementy, które zachęcają i motywują większość kandydatów. Należy jednak pamiętać, że dla każdego wysokie wynagrodzenie może oznaczać inną kwotę. W niemal połowie ofert pracy (46%) pracownik może znaleźć informację o wysokim wynagrodzeniu, które często okazuje się dużo niższe od oczekiwanego. Praktyka zachęty „wysokim wynagrodzeniem” w ofercie pracy, gdy w rzeczywistości pracodawca oferuje niewiele, może okazać się zgubna.

PAKIET MEDYCZNY

Pakiet medyczny to benefit wymieniany w 44% ofert pracy. Największą popularnością cieszy się on głównie w dużych miastach. Bardzo często to pracownicy mają możliwość wyboru odpowiedniego pakietu medycznego w oczekiwanym zakresie – dla siebie, jak i dla swoich bliskich.

PAKIET SPORTOWY

Pakiet sportowy jest oferowany przyszłym pracownikom w 40% ofert pracy. Najpopularniejszą formą tego benefitu są karty MultiSport – najbardziej rozpoznawalne karnety sportowe w Polsce. Umożliwiają one wejścia do tysięcy siłowni, basenów i innych obiektów sportowych. Mimo, że są oferowane w Polsce już od kilku lat, wciąż nie straciły na popularności.

ELASTYCZNY CZAS PRACY

Elastyczny grafik dopasowany do potrzeb pracownika to zachęta stosowana w niemal 1/3 ofert pracy (33%). Z takiej propozycji najchętniej korzystają studenci lub osoby pracujące w więcej niż jednej firmie.

LEKCJE JĘZYKOWE

Obecnie języki obce są powszechnie wykorzystywane w pracy oraz w życiu prywatnym, dlatego większość kandydatów widzi potrzebę nauki minimum jednego z nich. Idąc za tą potrzebą, pracodawcy oferują lekcje językowe w 11% ofert pracy.

PRACA ZDALNA

W 10% ofert pracy możliwość zdalnego zatrudnienia wymieniana jest jako benefit. Do niedawna rzeczywiście była uważana za wielki przywilej, ale rynek pracy dynamicznie się zmienia, a Home Office staje się standardem w wielu branżach. Kandydaci wykazują coraz większe zainteresowanie pracą zdalną rok do roku, a znaczący wpływ na ten stan rzeczy ma pandemia koronawirusa.

Jak wynika z naszych badań, około 30% kandydatów aplikujących do sektora Call Center, BPO i SSC rezygnuje z dalszego uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym, jeśli nie dotyczy pracy zdalnej lub hybrydowej.

DARMOWE OWOCE

W 7% ofert pracy jako benefit wymieniane są darmowe owoce. Tzw. owocowe czwartki są na ogół lubiane przez pracowników. Jednak z badań wynika, że inicjatywa ta sprawdza się tylko wtedy, gdy darmowe owoce są dodatkiem do adekwatnego wynagrodzenia. W innym przypadku dany profit jest traktowany przez pracowników jako chęć przykrycia problemu wynagrodzeń łatwym i tanim sposobem. 

CHILL ZONE

Strefa chill zone, w której pracownik może odetchnąć i zrelaksować się podczas przerwy to wciąż nowatorskie rozwiązanie. Jest ona oferowana pracownikom tylko w 3% ofert pracy. Może warto wykorzystać sytuację i być w tych kilku procentach zanim chill zone stanie się standardem?

SŁUŻBOWY SAMOCHÓD

Służbowy samochód zachęca pracowników w 2% ofert pracy. Wiąże się to oczywiście ze stanowiskiem, na jakie aplikuje kandydat i może być dużą zaletą przyszłej pracy. Pamiętajmy jednak, że możemy nazwać auto benefitem jedynie, gdy pozostaje do dyspozycji pracownika także po godzinach pracy, w innym przypadku to jedynie narzędzie niezbędne do jej wykonywania.

Pamiętaj:

Wachlarz benefitów, jakie można zaoferować pracownikom jest szeroki. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu oferty możesz stać się w oczach przyszłych kandydatów atrakcyjniejszym wyborem niż Twoja konkurencja. Pamiętaj jednak, że benefity są jedynie dodatkiem, nie zastąpią szacunku do pracownika, dobrej atmosfery w miejscu pracy oraz adekwatnego wynagrodzenia. Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja oferta pracy jest atrakcyjna na rynku, zamów raport analizy konkurencji. Dowiesz się z niego, co oferują Twoi kontrkandydaci i co możesz zrobić, żeby poszukujący zatrudnienia wybierali właśnie Twoją ofertę pracy.

*dane firmy Element zebrane dla Grant Thornton na bazie 50 największych portali rekrutacyjnych w Polsce z kwietnia 2020 roku

Rozwiń karierę
java Developer
Wypełnij formularz a przedstawimy Ci szczegóły projektu w 48h!
Zgłoś się, przedstawimy Ci ofertę w 48h!