Jak powinna wyglądać rozmowa kwalifikacyjna?
Profesjonalne przeprowadzenie rozmowy rekrutacyjnej wpływa na kształtowanie wizerunku firmy i jest gwarancją zatrudnienia odpowiedniej osoby. Zależnie od branży, stanowiska, na które odbywa się rekrutacja oraz doświadczenia kandydata, rozmowa będzie wyglądała inaczej. Warto jednak pamiętać o kilku aspektach, które ułatwią przeprowadzenie rzetelnego i merytorycznego spotkania.

Spis treści artykułu
Rozmowa rekrutacyjna: przygotowanie
Plan spotkania rozmowy kwalifikacyjnej
Przeprowadzenie rozmowy rekrutacyjnej
Informacja zwrotna do wszystkich kandydatów
Rozmowa rekrutacyjna: przygotowanie
Przed rozpoczęciem rozmowy kwalifikacyjnej odpowiednio się do niej przygotuj. Dokładnie przeanalizuj CV kandydata, sprawdź, jak wygląda jego doświadczenie i zapisz sobie, o które pozycje chcesz dopytać. Przerwa w życiorysie, dwa stanowiska w tym samym czasie? Wiedz, o co będziesz chciał zapytać. Przygotuj się również na krótkie przedstawienie charakterystyki danego stanowiska i zakresu obowiązków.
Plan spotkania rozmowy kwalifikacyjnej
Ułóż ramowy plan spotkania, który ułatwi Ci jego przebieg. Spotkanie rekrutacyjne powinno trwać około godziny, zaplanuj ten czas odpowiednio. W planie spotkania powinieneś znaleźć czas na przedstawienie firmy, opisu stanowiska, obowiązków, wynagrodzenia i przestrzeń na autoprezentację starającego się o pracę. Dodatkowo przemyśl, jakie pytania chciałbyś zadać kandydatowi.

Przeprowadzenie rozmowy rekrutacyjnej
Stworzenie przyjaznej atmosfery podczas rozmowy rekrutacyjnej pomoże kandydatowi poczuć się swobodnie. Zadbaj o komfortową przestrzeń, zaproponuj coś do picia. Pamiętaj, że osoba, która siedzi naprzeciwko Ciebie, może być Twoim przyszłym pracownikiem, warto, żeby pozytywnie Cię odbierała. Słuchaj aktywnie, pozwól mówić – dzięki temu dowiesz się wszystkiego, na czym Ci zależy. Sporządzanie notatek podczas spotkania pomoże Ci później odtworzyć rozmowę i dokładnie ją zweryfikować. Na koniec warto uprzedzić kandydata, jak będą wyglądały kolejne etapy rekrutacji i kiedy może spodziewać się odpowiedzi.
Informacja zwrotna do wszystkich kandydatów
Po zakończeniu wszystkich rozmów rekrutacyjnych, wróć do kandydatów z informacją. Nawet jeśli nie decydujesz się na zatrudnienie danej osoby, poinformuj ją o tym i podziękuj za poświęcony czas. Zadbaj o odpowiedni wizerunek firmy na każdym etapie rekrutacji.
Pamiętaj – rozmowy rekrutacyjne może przeprowadzić za Ciebie profesjonalna firma rekrutacyjna. Odpowiednia agencja będzie Twoim partnerem w biznesie, gwarancją, że firma na rynku pracy prezentuje się najlepiej, a potencjalni klienci wiedzą, że cechuje ją rzetelność i szybkość działania.