fbpx

Etapy rekrutacji online, jej wady i zalety

Jak wynika z danych firmy Element* w dobie pandemii koronawirusa w szczytowym momencie liczba nowych ofert pracy spadała o ponad 50% rok do roku. Dopiero możliwość zdalnego zatrudnienia pozwoliła firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości, a praca z domu stała się powszechnym zjawiskiem. Podobnie jak przebieg rekrutacji online – od wstawienia ogłoszenia, przez rozmowę rekrutacyjną, aż po decyzję o zatrudnieniu. Jednak dla wielu pracodawców proces zdalny jest jeszcze dużym wyzwaniem, a potrzeby zatrudnienia nowych pracowników – coraz większe. Jak skutecznie i owocnie rekrutować przez Internet?

Spis treści artykułu:
Rekrutacja specjalistów
Etapy rekrutacji online
Zalety rekrutacji online
Wady rekrutacji online
Podsumowanie

Rekrutacja specjalistów

Proces rekrutacji pracowników prowadzony online wymaga dużej uwagi i poświecenia czasu, tym bardziej kiedy poszukiwani są konkretni specjaliści ze znajomością języka obcego albo z branży GBS/SSC, BPO i CC. Od wstawienia ogłoszenia, przez rozmowę rekrutacyjną, aż po decyzję o zatrudnieniu – na każdym etapie rekrutacji zaangażowanie jest podstawą. Zbadanie poziomu wiedzy i doświadczenia oraz umiejętności interpersonalnych jest kluczowe, a przeprowadzanie etapów rekrutacji przez Internet nie ułatwia zadania.

Warto w takiej sytuacji wspomóc się działaniami agencji rekrutacyjnej, która dysponuje narzędziami wspierającymi procesy rekrutacyjne i ma doświadczenie w prowadzeniu rekrutacji online. Profesjonalne agencje rekrutacyjne oferują wsparcie na każdym etapie rekrutacji – od pozyskiwania odpowiedniej liczby aplikujących, przez wstępną selekcję, aż po rekomendacje do zatrudnienia.

Etapy rekrutacji online

Jak wynika z badań polskiego rynku pracy przeprowadzonych przez Instytut Rozwoju Kapitału Ludzkiego, około 35% potencjalnych kandydatów rezygnuje z wzięcia udziału w rekrutacji, gdy dowiaduje się, że nie jest prowadzona online. Rekrutacja i praca zdalna okazała się ratunkiem dla firm funkcjonujących w czasach pandemii, ale również dla osób szukających pracy. 40% potencjalnych kandydatów rezygnuje z wzięcia udziału w rekrutacji, gdy dowiaduje się, że nie jest prowadzona online. Rekrutacja i praca zdalna okazała się ratunkiem dla firm funkcjonujących w czasach pandemii, ale również dla osób szukających pracy.

Korzystając z udogodnień techniki, każdy etap rekrutacji można przeprowadzić zdalnie. Jednak odpowiednie przygotowanie do przeprowadzenia rekrutacji online wymaga zmiany podejścia od rekrutujących.

Kandydaci muszą zostać poinformowani o zdalnym charakterze procesu, aby odpowiednio się do niego przygotować. Przeprowadź wstępną selekcję kandydatów, a następnie po wyłonieniu odpowiednich osób, nawiąż z nimi kontakt telefoniczny. Poinformuj je o kolejnych etapach rekrutacji i poproś o zadbanie o dobre połączenie z siecią oraz komfortowe miejsce do przeprowadzenia rozmowy. Wyślij mailowo potwierdzenie spotkania. Jeśli decydujesz się na konkretną platformę do rozmowy video, poproś o jej zainstalowanie i wyślij link z łączem.

Popularne darmowe platformy umożliwiające przeprowadzenie videokonferencji to:

  • Microsoft Teams;
  • Zoom;
  • Google Meet

Po zrealizowanym spotkaniu, ocenie umiejętności kandydata i podjęciu decyzji o zatrudnieniu, rozpocznij zdalny proces wprowadzenia pracownika w zakres jego obowiązków.

Zalety rekrutacji online

Prowadzenie zdalnego naboru posiada wiele zalet zarówno z punktu widzenia aplikanta, jak i pracodawcy. Optymalizacja czasu dzięki możliwości przeprowadzenia rozmów z dowolnego miejsca i braku konieczności dojazdu do siedziby firmy niewątpliwie należy do plusów. Podobnie jak oszczędność finansowa i możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców. Dodatkowo prowadzenie rekrutacji online daje możliwość zatrudniania nowych pracowników bez obawy o zakażenie koronawirusem.  

Wady rekrutacji online

Podstawową wadą procesów rekrutacyjnych prowadzonych online jest ewentualność wystąpienia problemów technicznych, które mogą powodować dodatkowy stres u aplikującego oraz wydłużenie czasu rozmowy. Kandydaci nie łączą się na spotkania, nie informując o tym rekruterów. Rozmowa zdalna utrudnia również weryfikację niektórych kompetencji i nie zdaje egzaminu przy poszukiwaniu pracowników fizycznych. W takim przypadku nie ma możliwości zatrudnienia bez wcześniejszego kontaktu bezpośredniego.

Podsumowanie

Zanim zdecydujesz się na zdalną rekrutację, przekonaj się, że jesteś w stanie w pełni zweryfikować dane umiejętności u kandydatów. Jeśli rodzaj stanowiska umożliwia przeprowadzenie procesu online, przygotuj się do niego właściwie.

Pamiętaj: jeśli przeprowadzenie zdalnej rekrutacji od początku do końca jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem, możesz wspomóc swoje działania, oddając część procesów agencji rekrutacyjnej. Profesjonalne agencje rekrutacyjne oferują wsparcie na każdym etapie rekrutacji – od pozyskiwania odpowiedniej liczby aplikujących, przez wstępną selekcję, aż po rekomendacje do zatrudnienia. Ich doświadczenie w prowadzeniu podobnych działań dla innych klientów to pewność dla Ciebie, że cały proces zostanie optymalnie poprowadzony.

*dane firmy Element zebrane dla Grant Thornton na bazie 50 największych portali rekrutacyjnych w Polsce z kwietnia 2020 roku

Skip to content